Toen Daniel hoorde van het besluit dat op schrift gesteld was,
ging hij naar zijn huis… in zijn boven vertrek …en daar knielde hij neer….

– Daniel 6:11 –

 

Het verslag van ‘Daniël in de leeuwenkuil’ is een bijbels verhaal uit het Oude Testament dat specifiek in Daniël 6 staat, waar Daniël, een dienaar van God, in een leeuwenkuil wordt geworpen omdat hij tot God heeft gebeden tegen het besluit van koning Darius in.

Daniël was adviseur van koning Darius. Ondanks de bewondering van de koning voor Daniël, manipuleerden zijn andere adviseurs de koning om een wet aan te nemen die uiteindelijk het leven van Daniël in gevaar bracht. Koning Darius, die zijn eigen wet niet kon terugdraaien, stuurde Daniël spijtig de leeuwenkuil in.

Daniels geloof hield hem echter ongedeerd en hij werd de volgende dag gered. Na Daniëls wonderbaarlijke overleving verordende koning Darius dat iedereen in zijn koninkrijk God moest aanbidden.

Dit is een aangrijpend verhaal over geloof en een Goddelijke tussenkomst.

Daniël, een profeet en dienaar van God, werd in een leeuwenkuil geworpen omdat hij niet mee deed met wat de koning en zijn onderdanen deden. Er was een verbod op het bidden geïnstalleerd. En Daniel lapte dit verbod eigenlijk gewoon aan zijn laars en dat had consequenties.

Toen de koning de volgende dag bij Daniel kwam kijken, vreesde hij het ergste. Maar tot zijn grote verbazing stond Daniel gewoon nog in de leeuwenkuil, geheel ongedeerd. Daniëls vertrouwen in God bleef onwankelbaar, zelfs toen hij geconfronteerd werd met het dreigende gevaar van de leeuwenkuil.

Door op God te vertrouwen en trouw te blijven, liet Daniel zien dat hij zijn relatie met God boven alles waardeerde, zelfs zijn eigen leven.

Uiteindelijk beschermde God Daniël en sloot de muil van de leeuwen, waarmee hij zijn goddelijke tussenkomst en trouw demonstreerde aan degenen die op hem vertrouwen.

Als je over dit verhaal nadenkt, kun je het zo naar onze tijd brengen.

Ook wij leven in een wereld, land, omgeving, waar dingen gebeuren die totaal niet overeenkomen met wat God voor ons heeft. Ook wij kunnen kiezen zoals Daniel: ga ik met de wereldse normen en waarden mee of blijf ik mijn God dienen met de consequenties van dien? Wel wetend dat Gods bescherming net als bij Daniel voor 100% zal zijn. Onze kracht van God en ons onwrikbare geloof in God zal ons altijd in geestelijke vrijheid houden.

Net als bij Daniel in de leeuwenkuil vraagt het ons om standvastig te blijven in ons geloof. En te bidden voor Gods bescherming wanneer we met echt grote uitdagingen worden geconfronteerd.

Daniel bleef zijn ogen op God richten, hij bleef bidden en God aanbidden. En daar zit het geheim…

Dit verhaal kan jou inspireren om ook standvastig te blijven in je geloof, wetende dat gerechtigheid altijd een goddelijke rechtvaardiging tot stand brengt.